Michał Sobczak
Język Ruby i środowisko Rails

No image set
Manufacturer Sobczak Michał

Język Ruby to w pełni obiektowy nowoczesny język skryptowy. Jego powstanie związane było z trudnościami jakie przeciętnemu programiście przysparzało opanowanie języka Perl czy Python.

Preloader

Język Ruby to w pełni obiektowy nowoczesny język skryptowy. Jego powstanie związane było z trudnościami jakie przeciętnemu programiście przysparzało opanowanie języka Perl czy Python.
Ruby jest językiem interpretowanym, dlatego jest przenośny pomiędzy takimi systemami jak Windows, Linux, FreeBSD oraz MacOS. Można w nim tworzyć aplikacje okienkowe jak i programować gry z wykorzystaniem biblioteki OpenGL.
Można także programować aplikacje korzystające z protokołu TCP/IP.
W książce zostaną przedstawione między innymi standardowe przykłady z domyślnej instalacji interpretera Ruby oraz zadania na międzynarodowy konkurs ACM ICPC.
Każdy przykład będzie poparty odrobiną teorii dla lepszego i pełniejszego zrozumienia.

Środowisko Ruby on Rails to tzw. framework architektury MVC.
Architektura MVC (z ang. Model, View, Controller) to połączenie baz danych, języka HTML oraz języka programowania logiki aplikacyjnej.
Dzięki temu za pomocą kilku prostych poleceń można stworzyć aplikację, która sama się do nas dostosuje.
Stworzenie tak popularnej w ostatnim czasie aplikacji jak np. blog zajmuje mało doświadczonemu programiście około 10 minut.
To samo doświadczonemu programiście korzystającemu z konkurencyjnego PHP zajmie od 30 do 40 minut nawet przy szybkim tempie programowania.


Książka adresowana jest do:
· początkujących i średnio zaawansowanych programistów pragnących poznać Ruby jako alternatywę dla języka Perl lub Python
· programistów PHP, korzystających także z innych frameworków
· początkujących webmasterów, oraz osób zainteresowanych tworzeniem profesjonalnie działających i wyglądających aplikacji internetowych

Spis treści:

I. RUBY

Rozdział 1. Wprowadzenie
Rozdział 2. Instalacja interpretera
Rozdział 3. System pomocy
Rozdział 4. Podstawy składni
Rozdział 5. Struktury kontrolne
Rozdział 6. Programowanie obiektowe
Rozdział 7. Wyjątki
Rozdział 8. Wyrażenia regularne
Rozdział 9. Operacje wejścia i wyjścia
Rozdział 10. Usuwanie błędów
Rozdział 11. Biblioteka klas
Rozdział 12. Praktyczne wykorzystanie

II. RUBY ON RAILS

Rozdział 1. Wprowadzenie
Rozdział 2. Instalacja
Rozdział 3. Pierwsza aplikacja
Rozdział 4. Tworzenie bazy danych
Rozdział 5. Active Record
Rozdział 6. Action Pack
Rozdział 7. Action Controller
Rozdział 8. Action View
Rozdział 9. Action Mailer
Rozdział 10. Bezpieczeństwo aplikacji
Projekt - Sklep internetowy
Rozdział 11. Zakończenie